Elektrische fietsen

Iedere elektrische fiets, ofwel E-bike, bestaat uit gewone fietsonderdelen die samengevoegd zijn met een motor, display, accu en sensoren. Er zijn grofweg een tweetal E-bikes te onderscheiden, namelijk:

  • ‘normale’ E-bikes
  • high speed E-bikes

Het grote verschil zit ‘m vooral in de maximum te behalen snelheid. Deze ligt namelijk bij de high speed E-bikes rond de 45 km per uur. Dat maakt het ideale fietsen voor woon-werkverkeer. Ter vergelijking: De ‘normale’ E-bikes halen een maximum van 25 km per uur. De high speed E-bike is nu nog te scharen onder de snorfiets, maar zal per 1 januari 2017 onder de bromfietsregeling vallen.

Motoren kunnen op drie verschillende plekken gemonteerd zijn. Hieronder ziet u de drie opties, gerangschikt op populariteit:

Voorwielmotor

Hierbij zit de voorwielmotor weggewerkt in het binnenste deel van het wiel. Het ondersteunen is beter merkbaar, omdat de fiets als het ware aan de voorzijde wordt getrokken. Dit kan als prettig worden ervaren, maar beïnvloedt tegelijkertijd het stuurgedrag. Dit systeem kent diverse voordelen, bijvoorbeeld als we kijken naar de uitstraling van de fiets. Het oogt namelijk als een gewone fiets. Een E-bike met voorwielmotor is meestal mooi afgewerkt, waarbij de kabels door het frame lopen in plaats van eroverheen. Het is ook een onderhoudsvriendelijk systeem door de naafversnelling en de gesloten kettingkast. De fiets is echter wel wat zwaarder aan de voorzijde, wat een beperking kan zijn bij het tillen over een drempel. Ook is het maken van een bocht met hoge ondersteuning vrij lastig en kan het voorwiel met gladheid wegglijden.

Midden-motor

Een E-bike voorzien van midden-motor is zowel licht te sturen als licht in gewicht. Daarbij ligt het gewicht van de motor laag, doordat het zich in het midden bevindt van de fiets. De motor levert zijn kracht aan het achterwiel, wat overeenkomt met de ondersteuningseigenschappen van de achterwielmotor. Daarnaast zijn alle versnellingstypes mogelijk, zowel de gesloten naafversnelling als het open tandwielen / derailleursyteem. Dit type fiets is doorgaans uitgevoerd met een gesloten kettingkast, waardoor het onderhoudsvriendelijk is. Een nadeel kan zijn dat sommige midden-motoren wat luidruchtiger zijn, wat overigens niet geldt voor alle modellen.

Achterwielmotor

Dit is het minst gebruikelijke systeem, vanwege een aantal nadelen. Zo is de fiets bijvoorbeeld lastig op te tillen door de plaats van de motor. Daarnaast is er geen versnellingssysteem in het achterwiel mogelijk, waarbij een derailleurversnelling een uitzondering vormt. Ook is dit systeem niet verkrijgbaar met een gesloten kettingkast. Toch kent een E-bike met achterwielmotoren ook diverse voordelen, zoals dat de fiets licht te sturen is en makkelijk is op te tillen aan de voorzijde. Dat heeft ook weer te maken met de plaats van de motor. Doordat de ondersteuning zich aan de achterzijde bevindt, voelt de ondersteuning heel natuurlijk en soepel aan.